Tour de France – 5 etapper


De fleste av oss har et forhold til dette sykkelrittet, det er i alle fall noe de fleste av oss har sett på TV. Men for oss skulle det bli mer enn TV, vi skulle være der og til og med sykle noen etapper. Samarbeidet vårt med TV 2 var det vi var mest spent på, ikke minst for sponsorer og innsamlingen vår. Vi ankom Frankrike og startet med en hviledag, mens vi ventet på at rittet skulle ankomme 2 dager senere. Været var topp med cirka 25 grader og sol, knallbra sykkel vær med andre ord.

Sykling annenhver dag

Vi la det opp slik at vi skulle være publikum en dag, så ryttere dagen etter, og slik gjorde vi det i 10 dager. Dette fungerte veldig bra, på den måten fikk spesielt jeg som syklet hele etapper, også hvilt ut en dag før ny etappe. Vi valgte bevisst ut de minst kuperte etappene, dette med tanke på min sykkel som ville vært umulig på en fjelletappe. Det holdt lenge med de kategoriserte stigningene, og målet var det samme hver dag, komme seg til målbyen før rittet innhentet oss.

Startet grytidlig på morgenen

Alle etapper er klare og oppmerket dagen før rittdagen, det var derfor ikke noe problem å sykle etappene på egenhånd. Men vi hadde så klart med oss kart og løypebeskrivelse, men kunne nok fint klart oss uten dette. Vi delte dagen litt inn på samme måte som tidligere, 3 etapper til; lunsj, middag og kvelds. Etappene varierte fra ca. 130 kilometer til drøyt 200 kilometer, mer enn langt nok på en singlespeed.

Startet grytidlig på morgenen

Thor Hushovd i gul trøye

På samtlige av våre etapper, syklet Thor Hushovd i den gule ledertrøya. Det var spesielt artig med tanke på alle de norske tilskuerne langs løypa, han mistet den gule trøya samme dag som vi avsluttet opp til Super-Besse Sancy. Uten alle som stod langs løypa, tror jeg nok jeg ville gått av sykkelen flere ganger. Men målsettingen helt fra start i Trondheim, var som sagt at jeg ikke skulle trille uansett hvor bratt det ble. Den største utfordringen kom nettopp i bakkene opp til Super-Besse Sancy, dette var en 2.kategoristigning og den tøffeste vi hadde på våre 5 etapper.

Thor Hushovd i gul trøye

Bobil som vakte oppmerksomhet

Det var ikke tvil om at bilen vår fikk mye oppmerksomhet, med all profilering vi hadde for våre sponsorer så den ut som en teambil, ja det var faktisk mange som trodde det. Blant alle nordmenn som var kommet til Frankrike, var det mange som forstod raskt at vi også var nordmenn. Det var nok først og fremst Aktiv mot kreft dekalene de kjente igjen, og det var jo litt av poenget også.

Videre til neste etappe

Når vi hadde syklet ferdig en etappe, var det å komme seg til start byen for neste dags etappe. Vi brukte kartet til å planlegge hvor vi skulle overnatte, med bobil er det jo enkelt å stoppe nærmest hvor som helst. Vi følte at opplegget vårt fungerte maksimalt, kontakten med TV2 hadde vi daglig men mer om dette senere.

Comments & Responses

Comments are closed.