Sykling for kreftsaken – Mediedekning


Når vi etter hvert hadde fått på plass sponsorer, startet jobben med å tenke ut strategier for å få mediedekning av prosjektet vårt. Vi kunne ikke i forkant si hvor mye mediedekning vi ville få, men for både innsamlingen sin del, men også for sponsorene ville jo en viss mediedekning være positivt. Vi fant ut at prosjektet begynte å få en viss størrelse, ikke i antall deltakere men med alt som etter hvert dukket opp av ideer og ambisjoner.

Lokalpressen

Vi fikk solid dekning av de lokale avisene, som hadde forhåndsomtaler om innsamlingsaksjonen. Men vi nøyde oss ikke med lokalpressen, vi skulle tross alt starte i Trondheim og avslutte i Frankrike og Tour de France. Dette måtte jo være av interesse for riksdekkende medier, valget falt naturlig på TV 2.

Lokalpressen

TV 2

TV 2 har i en del år, satset stort på nettopp sykkelsporten. Vi tok kontakt og presenterte prosjektet vårt for TV 2-Sporten, de synes dette var av veldig stor interesse. Saken i seg selv og syklingen, synes de var spennende og ikke minst det at vi skulle samle inn penger til Aktiv mot kreft. Det at vi skulle avslutte vår tur i Frankrike, passet dem bra med tanke på kanalens dekning Tour De France. Daværende sjef i TV 2 – Sporten, sa at det kunne være aktuelt med innslag i direktesendingene av rittet. Vi var ganske så optimister etter samtalene med TV 2, de hadde ikke lovt oss noe konkret men de skulle prøve det de kunne for å få til en TV-dekning. Dette var jo gull verdt for innsamlingen, men også for våre sponsorer. Vi opplevde nok det samme hele veien, vi fikk respons fordi vi la mye tid ned i gode presentasjoner med et godt formål.

TV 2

SMS-tjeneste

Ideen om å ha mulighet til å få inn penger via SMS, fikk vi etter hvert. Kan ikke huske akkurat når, men vi tenkte at dette er jo noe vi bare må ha. Vi gikk i dialog med ulike aktører, til slutt fant vi en som kunne tilby oss tjenesten til en fornuftig pris. Vi var ikke rent lite stolte når avtalen om SMS-tjenesten var undertegnet, prosjektet vårt ble bare mer og mer profesjonelt. Hvordan skal vi annonsere for denne tjenesten? Naturlig nok ble nummeret annonsert på sykkel tøyet vårt, samt på hjemmesiden vår. Fra det å få en ide basert på den største fritidsinteressen min, til det å konkret jobbe med dette prosjektet, var veldig motiverende men også ganske tidkrevende. Vi var begge i full jobb, så det ble mange sener kvelder og helger som gikk med til forarbeidet. Men nå begynte ting for alvor å falle på plass, det ble til og med tid til noen økter på spinning sykkelen. Men våren nærmet seg, vi visste at det ville bli mye tid som gikk med til sykkeltreningen ganske snart.

Datteren kaster seg med på lasset

Den eldste datteren vår ble også litt bitt av basillen, vi merket at hun ble mer og mer nysgjerrig på dette prosjektet. Om hun kunne bli med å sykle? Ja så klart

Comments & Responses

Comments are closed.