Sykling for kreftsaken del II


Jeg tenker å ta for meg sponsorarbeidet, før jeg sier noe mer om det sportslige og selve gjennomføringen av vårt sykkelprosjekt i 2011. Det som gledet oss veldig var all oppmerksomheten vi fikk, ikke for egen del men for selve prosjektet og innsamlingsaksjonen. Vi opplevde at det var mange bedrifter som syntes saken var god, men som mange sa så er det veldig mye av liknende prosjekter. Vi forstod så klart at de ikke kan støtte alt og alle, så vi måtte legge opp en ryddig og god strategi. Dette forstod vi raskt, jo mer ryddighet desto større mulighet for å få sponsorer.

Ha en klar presentasjon av saken

Med en presentasjon, mener jeg ikke nødvendigvis Power Point. Men for all del det kan være en god løsning, i alle fall om man inviterer inn til en samling for bedriftene. Vi valgte ikke den strategien, men mulig den hadde vært mer effektiv. Men ulempen med å invitere dem til dere, og ikke omvendt, er at da bruker du plutselig mer av deres tid. Her gjelder det etter våre erfaringer å «komme med lua i hånda» Saken må være klinkende klar, hva skal skje og hvorfor skjer det? På hvilken måte skal dette prosjektet gjennomføres, og hva kan bedriften eventuelt tjene på det. Selv om det var et godt formål, så er det ikke noen bedrifter som støtter noe som helst kun for å være snille. I alle fall ikke når det er snakk om mer enn noen sykkelflasker eller capser, såkalte «Give aways» artikler.

Ha en klar presentasjon av saken

Sport -1

Den første sponsoren vi fikk kontakt med, og positivt svar fra var Sport-1. Det ble tidlig klart at dette ville bli en ren utstyr sponsor, og det var helt greit siden de bidro mye med sykler og andre nødvendigheter som sykkelklær, sportsdrikker osv. Avtalen ble gjort med den lokale Sport-1 forhandleren, etter en presentasjon av prosjektet vårt. Denne positive åpningen, gav oss en giv og motivasjon videre i arbeidet.

Sport -1

Hjemmeside

Prosjektet startet med å jobbe med en egen hjemmeside, dette var først og fremst for å legge ut informasjon om innsamlingsaksjonen så klart. Men det gav oss også muligheten til å kunne profilere sponsorene, dette var noe de likte å høre. I tillegg til profilering på bil og sykkeltøy, ville de alle sammen få plass på hjemmesiden. Det ble en meget godt besøkt side, enkelte dager var vi faktisk oppe i flere tusen besøk.

Video

Det ble et samarbeid med Sørumsand Videregående skole, studieretning Medier og Kommunikasjon. Elevene laget en flott presentasjon av prosjektet i form av en kort filmsnutt, denne ble lagt ut på hjemmesiden. Hjemmesiden begynte virkelig å bli riktig flott, dette var noe sponsorene våre likte svært godt. Ikke minst det at siden var godt besøkt, på den måten gikk det videre sponsorarbeidet enda lettere. Nå kunne vi faktisk bruke hjemmesiden som presentasjon, i møte med sponsorer. Etter hvert kunne vi begynne å sette mer fokus på det sportslige, selv om det administrative på sett og vis var en løpende prosess helt frem til startdato.

Comments & Responses

Comments are closed.