Første del av turen gjennomført


Vi så på Styrkeprøven som ilddåpen vår, både for innsamlingen men også med tanke på selve syklingen så klart. Arrangøren var veldig behjelpelige med å promotere oss, både ved start men også i målområdet. Bobilen vår, fikk plass rett ved målseilet på Løren i Oslo. Bedre plass kunne vi ikke fått, og svært mange var innom for å støtte innsamlingen og slå av en prat. Bilen vi brukte, var det en sponsor i Østfold som hadde hjulpet oss med. Nå var det å ta fatt på del II av turen vår, bilkjøring til Gøteborg og fergen over til Frederikshavn i Danmark.

Pitstop hjemme på Aurskog

Min daværende kone og barna, pluss svigermor med samboer var til stor hjelp. De bemannet standen og ordnet mye av det praktiske, mens jeg satt på sykkelen på vei mot Oslo. Så jeg tror vi alle trengte en tur hjem, før vi satte kursen mot Danmark. Etter en natt hjemme, vask av sykkeltøy og innlasting av utstyr og baggasje så bar det sørover til Gøteborg. Lars Erik var på plass igjen, ikke veldig preget av at han måtte bryte Styrkeprøven. Ungene våre var også på plass, nå hadde turen startet for alvor for oss alle sammen.

Frederikshavn

Jeg har alltid likt meg i Danmark, danskene er så gjestfrie og vennlige og de skulle ikke skuffe oss denne gangen heller. Styrkeprøven satt godt i bena kjente jeg, så vi hadde planlagt at Frederikshavn skulle være hvileby. Vi ankom byen på formiddagen, etter en natt i bilen til Gøteborg. Vi fant en flott campingplass nede ved fjorden, sommervarmen kom for fullt og hviledagen kunne ikke vært bedre. Neste dag ventet første etappe på danske veier. Single speed i Danmark, er definitivt bedre enn på Styrkeprøven. Denne sykkeltypen er faktisk en del brukt i Danmark, dette fordi Danmark er relativt flatt som de fleste vet. Når jeg gikk til sengs i bobilen, kjente jeg at jeg gledet meg til neste dag og det å komme meg på sykkelen igjen.

Frederikshavn

Danmark på 4 dager

Syklingen gjennom Danmark var en fornøyelse, det flotte sommerværet fortsatte og jeg kan ikke huske at jeg hadde en dråpe regn på hele turen ned til Tyskland. Lars Erik var med å sykle deler av dagsetappene, det samme gjorde vår eldste datter Isabell. Det var lagt opp slik at de kunne hoppe av og på når det passet dem, de hadde hverken treningsgrunnlag eller motivasjon til å sykle 15-20 mil hver dag. Hvis man skal få med seg ungdommen må det være lystbetont, så enkelt er det. Kona gjorde en super jobb, hun var sjåfør på bobilen og stod for servering av mat når det var pauser i syklingen. Dagene ble delt opp i 3 deletapper, slik som jeg hadde gjort på min Nordkapptur 4 år tidligere. Dette fungerte utmerket, bobilen ble naturlig nok brukt både som følgebil og overnattingsplass.

Danmark på 4 dager

GPS-problemer

Vi fikk tidlig problem med den innkjøpte GPS`en vår, men som sagt dansker er hyggelige og gjestfrie folk. En Garminforhandler lånte oss en splitter ny GPS, det var bare å komme innom på hjemveien å levere den. Det hadde ikke skjedd i Norge.

Comments & Responses

Comments are closed.